Een nieuw blog: Kunst & Kind

De relatie tussen kunst en kinderen is vaak nog zo puur en zuiver. Dat ervaar ik als kunsthistorica iedere keer weer als ik met kinderen werk. Vanuit hun kind-zijn reageren kinderen heel open, onbevangen en ongedwongen op kunst, terwijl wij als volwassenen vaak veel terughoudender zijn of denken dat we eerst de juiste betekenis moeten kennen van een kunstwerk om er iets van te mogen vinden.

anna amsing-vogel-2013 Anna Amsing, Vogel, 2013

Door middel van het plaatsen van artikelen op dit weblog wil ik kinderen laten spreken over kunst. Wanneer kinderen vanuit hun eigenheid vertellen, zal duidelijk zijn dat kunst een prachtig instrument is om uitdrukking te geven aan hun zieleroerselen. Dat kan zowel in verhaalvorm zijn als ook heel praktisch wanneer kinderen zelf kunst gaan maken. Daarnaast zal ik ook aspecten uit de geschiedenis belichten die ’vergeten’ zijn, zoals de egalitaire culturen uit neolithische tijden. Deze kunnen tot voorbeeld dienen voor onze huidige maatschappij.

Het achterliggende doel van deze artikelen, die uiteraard geïllustreerd worden met kunstwerken, is mensen (weer) bewust maken van hun eigen innerlijke kind zodat zij meer begrip naar zichzelf en de wereld van de kinderen kunnen kijken. Ook het doorgeven van de ‘vergeten’ geschiedenis leidt tot een groter bewustzijn met als resultaat dat mensen (weer) in hun eigen kracht komen en kunnen manifesteren zonder beladingen of onnodige aannamens.

Karin Haanappel kunsthistorica, docent en auteur
www.karinhaanappel.nl

Kunst & Kind
www.kunstenkind.wordpress.com
twitter: @kunstenkind
facebook: www.facebook.com/kunstenkind

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s